Hoe verbeter je je marketing door middel van analyse?

Dit artikel gaat over de marketing met gebruik van een website. Doel van een commerciƫle website is verhoging van je omzet. Hoe weet je of je website daarbij goed werkt of dat er verbeteringen mogelijk zijn? Dat kan door veranderingen in je website aan te brengen, metingen te verrichten en het analyseren van meetresultaten. Hoe doe je dat? Daarover gaat dit artikel.

Vindbaarheid

Als je omzet wilt behalen met je website, dan zul je er in de eerste plaats voor moeten zorgen dat die gevonden wordt. Daarvoor is het zeer belangrijk dat je website hoog eindigt in de zoekresultaten van zoekmachines. Omdat die van Google verreweg het meest wordt gebruikt door mensen die het aanbod van een product willen bekijken, kijken we met name naar die machine. Om hoog te komen in de zoekresultaten, is het van belang om te weten hoe zoekmachines werken. Hoewel Google niet vertelt hoe hun machine precies functioneert, zijn er genoeg aanwijzingen voor de vereisten aan je website om een hoge positie te bereiken. Die zou je dus moeten volgen.

Conversie

Met conversie wordt bij marketing bedoeld, dat een bezoek aan je website leidt tot een actie van een klant in de vorm van een bestelling van een product, het opvragen van een brochure of een andere actie waarmee een aanschaf dichterbij komt. Je website dient daarvoor voldoende interessant en uitnodigend te zijn, opdat een bezoeker tijd op je website doorbrengt en daarmee de kans op een conversie toeneemt. Een belangrijk bijkomend voordeel is dat daardoor je website ook stijgt in de zoekresultaten.

Meetwaarden

Hostsystemen bieden doorgaans software, die statistische gegevens van je website opleveren, zoals hoeveel bezoeken, hoeveel unieke bezoekers en in welke landen je bezoekers wonen. Google Analytics levert een aantal meetwaarden op, die hostsystemen je niet geven. Onder meer gaat dan om de duur van bezoeken en de zogenoemde bounce rate. Een bounce is als iemand bij je website komt en die onmiddellijk weer verlaat.

Analyseren

Meetwaarden kan je gebruiken om te analyseren welke gevolgen veranderingen aan je website hebben. Krijg je na een verandering meer bezoekers, gaat de bounce rate omlaag en/of blijven mensen langer op je website, dan was de verandering een zinvolle. De kans op conversie neemt dan toe en dus ook de omzet.