Om Analytics toe te gaan passen, dien je jezelf en je website te registreren bij Google. Je geeft onder meer je email adres, opdat Google je rapporten kan toesturen met informatie die wordt verzameld. Je kunt ook naar een website gaan, waar de informatie wordt getoond. Dat wil niet zeggen dat je alle gegevens te zien krijgt, die worden verzameld van het bezoek van je website, inclusief wie de bezoekers zijn. Je ontvangt van Google een stukje code in JavaScript, die je tussen andere code op elke webpagina zet. Daarnaast wordt nog, als een pagina wordt geopend door een bezoeker, JavaScript-code ingevoegd. Die twee softwarecomponenten zorgen ervoor dat gegevens over een bezoek worden opgestuurd naar Google. Omdat Analytics een zogenoemde cookie in de webbrowser van een bezoeker plaatst, kan worden vastgesteld of het een terugkerende bezoeker is of niet. Als een bezoeker in diens webbrowser de verwerking van JavaScript echter heeft uitgezet, dan werkt
Analytics in dat geval niet en valt die bezoeker buiten de statistieken.
Analytics toepassen
Voor elke eigenaar van een website is het goed om te weten wat Google Analytics is. Die dienst van Google kan je allerlei nuttige informatie geven over het bezoek van je website. Die informatie zou je kunnen gebruiken om de effecten van veranderingen aan je website te analyseren en aanpassingen ter verbetering aan te brengen. We gaan in dit artikel in op welke informatie die dienst van Google je oplevert en hoe je ervan gebruik kunt gaan maken. Als we het in het vervolg hebben over Analytics, dan bedoelen we Google Analytics.
Nuttige informatie
De informatie die Analytics verstrekt, bestaat onder meer uit het volgende:
- De aantallen bezoekers, vanuit welke landen je website wordt bezocht, welke talen worden gesproken en welke webbrowsers worden gebruikt.
- Hoeveel keren de diverse pagina’s van je website worden bezocht. Wat zijn dus de meest populaire pagina’s.
- Hoe vaak bezoekers je website onmiddellijk weer verlaten en dus niet naar andere pagina’s gaan of een bepaalde actie op he website nemen. Dit wordt uitgedrukt in een percentage en wordt de ‘bounce rate’ genoemd.
- Hoeveel tijd bezoekers op je website blijven oftewel hoe interessant wordt je website gevonden.
Met uitzondering van de bounce rate geldt hoe hoger het cijfer, des te beter je website het doet.